Skip to main content

I ett intressant videoinlägg häromdagen på Linkedin, var det ett intressant resonemang om det är lönsamt att satsa på intern kommunikation och därmed skapa ett bra relationsklimat.

 

Jag ska belysa det med ett exempel.

Jag hade förmånen att få jobba med ett mudder företag i Norrland.

Ett mudder företag jobbar i hamnar för bättre vattenmiljö, tillgänglighet och att göra hamnar mer attraktivt.

Ett arbete där man ligger ute veckor i sträck. Man arbetar nära varandra och där samarbete är ett måste, för att lösa problem och gnissel.

En god attityd är avgörande för att intern kommunikationen ska leda bra resultat.

VD och tillika ägare av företaget som hade 25 anställda förstod sambandet mellan lönsamhet och att satsa på ”mjukvaran” i företaget, hur vi kommunicerar.

Vi planerade 3 utbildningstillfällen, med interaktivitet mellan gångerna.

Målet var inte bara att ha en mer välmående arbetsgrupp, utan även att det skulle påverka lönsamheten.

Resultaten lät inte vänta på sig.

👍Nästkommande år hade omsättningen ökat med 25%

👍”Muddergubbarna” hade fått ökad förståelse att de kunde bli ”säljare” för sitt företag, genom att vara öppna, se möjligheter, vara mer tillgängliga och mer serviceinriktade. Det i sin tur gav en yrkesstolthet som var påtaglig.

👍Det resulterade i att de fick nöjda kunder som stannade kvar, och rekommenderade dom till andra hamnar. En mycket viktig konkurrensfördel.

👍Personalomsättningen blev nästintill obefintlig. De ville vara kvar.

En av killarna, Henrik, uttryckte det så bra på sin klingande norrländska:

”Att förstå att jag är en del i att skapa arbetsglädje och få det att smitta av sig på kunderna, gör att jag känner mig betydelsefull och kan påverka vårt företag positivt. Och vet du Susanne, det vi har lärt oss här, är något jag har nytta av hemma också.”