Man märker, det pratas om det överallt. Storytelling.
Webbyrån, säljaren som ringde, kolleger, här på Linkedin.
Helt plötsligt. En gammal sanning – blir uppenbar för alla.
Berättelsen, storyn har fängslat människor i tusentalsår.
Inget nytt under solen.
Storyn är här för att stanna.
Historien, berättandet, hitta sammanhanget, den röda tråden, känslan som berör, sätter avtryck och får spridning.
Varför just nu? I digitaliseringen och mediabrusets tidevarv finns behov att beröras, hitta emotionella kopplingar.
Lockar fram dopaminet i våra stressade hjärnor.
Varför så effektivt?
Det berör.
Sätter avtryck
Får spridning
Skapar en emotionell koppling till målgruppen.
Allt berättande handlar om att lyssna.
Lyssna efter berättelsen om dig, ditt företag, din produkt, din personal. Det är en process.
När du hittat ”klangen” kommer folk att komma till dig. Igen och igen.
För storytelling gör det unika unikt.